© 1999-2003,
Flemming Koch Jensen
Alle rettigheder forbeholdt |
Labels |
JLabel | Et label er en kort tekst man f.eks. bruger til en titel eller en angivelser i det hele taget. I Swing er et label en instans af klassen JLabel. Et label bliver vist som én linie tekst, og der er derfor normalt tale om en relativ kort tekst. | ||
Lad os se et eksempel på et label: | |||
Figur 1: Eksempel på JLabel |
| ||
I den øverste af de to frames er der anvendt en setSize på framen. I den nederste er anvendt pack; hvilket giver et indtryk at labels reelle udstrækning. | |||
Kildeteksten til eksemplet er: | |||
Source 1: Eksempel på JLabel |
| ||
Icon | Et JLabel kan også have et icon. Man kan enten at have en tekst eller et icon, eller begge dele. | ||
Lad os se et eksempel hvor vi både har en tekst og et icon. | |||
Figur 2: Eksempel på JLabel med icon |
| ||
Som default vil iconet blive placeret til vesntre for teksten (se nedenfor hvordan dette kan ændres). | |||
Kildeteksten til eksemplet er: | |||
Source 2: Eksempel på JLabel med icon |
| ||
Ignorer angivelsen af SwingConstants.LEFT. | |||
1. Konstruktorer | |||
JLabel har seks konstruktorer: | |||
| |||
Default-konstruktoren laver et label uden icon og med den tomme streng som tekst. | |||
De andre konstruktorer giver mulighed for at angive et icon eller en tekst, eller begge dele. Ud over dette giver de også mulighed for at angive en horisontal indstilling af teksten. Jeg er ikke bekendt med dens mere præcise betydning af denne parameter. F.eks. er det uden betydning i eksemplet ovenfor, hvad man angiver. | |||
2. Metoder | |||
De metoder vi her har valgt ud, er en lang række set/get-metoder der styrer labels udseende. | |||
Metoderne: | |||
| |||
er set/get-metoder for den tekst der optræder i label. | |||
Metoderne: | |||
| |||
er set/get-metoder for det icon der optræder i label. | |||
Metoderne: | |||
| |||
er set/get-metoder for størrelsen af mellemrummet mellem iconet og teksten (i pixels). | |||
Metoderne: | |||
| |||
er set/get-metoder for hvor teksten skal placeres vandret i forhold til iconet. | |||
Positionsangivelserne der anvendes som parameter, er defineret i interfacet SwingConstants. Der er fem mulige angivelser: | |||
| |||
Pt. har jeg ikke nogen klar forståelse af de to sidste. | |||
Metoderne: | |||
| |||
er set/get-metoder for hvor teksten skal placeres lodret i forhold til iconet. | |||
Positionsangivelserne der anvendes som parameter, er ligeledes defineret i interfacet SwingConstants. Der er tre mulige angivelser: | |||
| |||
Jeg har endnu ikke haft lejlighed til at afprøve samtlige kombinationsmuligheder for vertikal og horizontal placering. Det er derfor op til læseren at foretage disse eksperimenter. | |||
3 HTML | |||
Det er muligt at anvende HTML til f.eks. at lave et JLabel, der består af flere linier. | |||
Source 3: JLabel på flere linier |
| ||
Ovenstående frame får følgende udseende: | |||
Figur 3: JLabel på flere linier |
| ||
Muligheden for at anvende HTML gælder ikke kun for JLabel. HTML kan anvendes i alle grafiske komponenter, der er tekstbaserede. |