| 1
| På internettet har man i årtier været vant til kun
at kunne kommunikere vha. tekst. Derfor har man udviklet forskellige tekstuelle
virkemidler der understøtter betydningen af det man skriver. En
af disse er: at råbe. Når man skriver et stykke tekst hvor
alle bogstaver er skrevet med stort, indikerer det at afsenderen RÅBER
det.
|
|
| I denne opgave vil vi anvende denne konvention, og vi
vil til lejligheden udvide den, således at tekst skrevet med ene
små bogstaver hviskes.
|
| shout and whisper
| Da bogstavet 'Å' giver problemer i forbindelse
med klassenavne, anbefales det at man i forbindelse med løsningen
af denne opgave holder sig til de engelske betegnelser shout (dk.:
råbe) og whisper (dk.: hviske) i kildeteksten.
|
|
|
|
|
| Vi skal lave følgende frame:
|
Figur 1:
TalkFrame
|
|
|
| Da det ikke er meningen, at man skal bruge nævneværdig tid
på at arbejde med layout i denne opgave, har vi valgt et simpelt
FlowLayout.
|
|
| Applikationen fungerer på den måde at man skriver en tekst
i tekstfeltet og trykker på knappen Snak.
Dette bevirker at teksten i tekstfeltet udskrives enten råbende
eller hviskende, alt efter hvilken af de to radiobuttons, Råb
og Hvisk, der
er aktiveret. Tekstfeltet slettes efter hvert tryk på Snak.
Initielt skal Hvisk
være valgt.
|
|
|
|
|
| Lav klasserne fra følgende klassediagram:
|
Figur 2:
Klasse-diagrammet
|
|
|
| Command-klasserne
skal have en reference til tekstfeltet så de kan hente tekstindholdet
og sende det til Receiver'ne.
|
|
| Lav en klasse TalkFrame,
der opbygger objektsystemet og er ActionListener
på de to radiobuttons. Lav også en Test-klasse
der instantierer en TalkFrame.
|
|
|
|
|
| |